Rapsozi si lautari

Nicolai PICU

1807, Suceava – 02.10.1864, Suceava

Staroste al unui taraf, format din nai, două cobze, un violoncel şi şapte viori, care cânta, în fiecare vară, în anii de după 1850, la Lăpuşna, staţiune balneară care figurează în „Bucovina luminată” a lui Knapp (care i-a făcut portretul), Nicolae Picu, fost component al tarafului lui Barbu Lăutaru, „cânta dansurile tuturor naţiunilor. El se bucura, oriunde, de cea mai mare stimă, pe care o merita pe deplin, atât prin arta sa, cât şi prin purtare” (Leon cav. de Goian).

Grigore VINDIREU

21.01.1830, Suceava – 12.05.1888, Suceava

Starostele unui taraf de lăutari suceveni, din care mai făceau parte şi Andrei Ursachi, Mihail Lucaciuc, Grigore Cozma, Gavril Ghiţescu şi Lazăr Luţa, Grigore Vindireu, lăutar legendar, încredinţat memoriei de Leon cav. de Goian, încă îşi mai poate face auzit inegalabilul repertoriu, înveşnicit de colecţia „Muza Română” a lui Calistrat Şotropa: „Hora Rădăuţilor”, „Câte flori pe Dorna-n sus”, „Arcanul”, „Corăgheasca”, „Hora Domeniilor”, „Rusasca”, „Hora Rodica”, „Bătrâneasca”, „Hai la raci cu nădragi!, „Hora Gura Sucevii” etc.

Vasile MUCEA

11.03.1933, Bilca – 11.01.2011, Bilca

A înființat în anii ’ 50 taraful tradițional „Bujorul”. El a provenit dintr-o veche familie de muzicanți, bunicul său, Parteni Bujor fiind un cunoscut violonist în zona Cernăuți, înainte de primul razboi mondial. Vasile Mucea a mai avut doi unchi trompetiști ce au murit pe frontul italian, în primul război mondial. Cel de la care a deprins meșteșugul viorii a fost fratele său mai mare, George, mort pe frontul rusesc în cel de-al doilea razboi mondial. Copil fiind, a învățat să cânte la vioară la vârsta de 7-8 ani, în anul 1945 însă a cântat prima oară, în public, la o nuntă de tigani. A fost printre ultimii rapsozi ai Bucovinei, care, prin talentul său nativ s-a străduit să transmită generațiilor urmă toare valorile nestemate ale zonei. În ciuda vârstei și a problemelor de sănătate,Vasile Mucea a cântat pâna în ultima clipă. Celebrul taraf creat de rapsod a cântat și peste hotare, la nunți de familii de români din Londra, Franţa, Italia, Germania, Elveția si Austria.

Ilie CAZACU

19.06.1903, Botuș, Fundu Moldovei – 16.03.1979, Botuș, Fundu Moldovei

A înființat în anii ’ 50 taraful tradițional Vestit pentru „fluierul” său, care se auzea de la o distanţă de peste un kilometru, Ilie Cazacu a fascinat, prin arta interpretativă, generaţii întregi. Ucenic al cumnatului său, Sidor Andronicescu, Ilie Cazacu şi-a creat un repertoriu cu care a uimit lumea, mărturie stând înregistrările radio-televiziunii. Făcând parte din taraful lui Sidor Andronicescu, în calitate de „fluieraş”, Ilie Cazacu a luat parte, împreună cu un grup de ţărani de la Fundu Moldovei cu buhaiuri, bice, dansuri şi obiceiuri tradiţionale, în 1937, la marele festival al Societăţii engleze de joc şi cântec popular, în marea arenă Albert Hali din Londra, grup însoţit de Constantin Brăiloiu.

Sidor ANDRONICESCU

14.04.1892, Fundu Moldovei – 06. 01. 1981, Fundu Moldovei

Meşter de instrumente muzicale şi rapsod popular, întemeietor de taraf tradiţional (vioară – fluier – cobză), Sidor Andronicescu a fost un spirit pasionat, inventiv şi neliniştit, dovedind o mare receptivitate în înregistrarea vechilor cântece şi hore. Datorită lui Constantin Brăiloiu, cântecele sale au fost imprimate pe trei discuri pentru Arhiva de Folclor a Societăţii Compozitorilor Români, în 1936. În anii din urmă, a condus un taraf în care el a cântat la vioară, Ilie Cazacu la fluier, Nichita Şuiu la cobză, Filaret Nerghiş la vioară secundară, Alexandra Flocea (fiica lui) la acordeon şi Costau Şuiu la contrabas. El a păstrat, în această formaţie, nealterate, atât repertoriul, cât şi stilul de interpretare: o muzică simplă, frustă, în care lirismul şi voiciunea dansurilor sunt moderate specific firii bucovinenilor.

Mihai LĂCĂTUȘU

09.03.1906, Izvorul Alb, Câmpulung Moldovenesc – 27.04.1992, Câmpulung Moldovenesc

A fost cântăreţ şi horele, doinele lui s-au imprimat în Bucureşti şi Iaşi, pe discuri Electrecord, şi s-au auzit în studiouri de televiziune. Numele său a dobândit rezonanţă mai ales prin instrumentele de el construite: fluiere, tilinci, corni, buciume premiate şi apreciate pe diverse coordonate ale pământului, unele de văzut în muzee renumite. Spiritul său a rămas şi în câţiva ucenici ai săi din vremea când s-a nevoit a fi instructor de formaţii artistice, vreme când l-a preocupat „înfrăţirea” mai multor instrumente într-o formaţie orchestrală, gândindu-se că un fluier singur, sau un taraf mic nu poate spune câte pot spune împreună armonizate mai multe. Anticipa astfel polifonia din viitoarele ansambluri.

Maria SURPAT

11.04.1905, Sadova – 25.03.1999, Sadova

Printre cântărețele satului, care s-au distins, prin cântecele lor, Maria Surpat, soră cu Zenovia Țâmpău, a fost ,,descoperită” de Constantin Brăiloiu, cu prilejul unei cercetări folclorice la Sadova în septembrie 1935 la 28 de ani. S-a luptat să răzbească, cu greutățile vieții, cum spunea singură: ,, Cine nu-i mâncat de rele/ Nu știe-a cânta de jele”. Maria Surpat a fost una dintre cele mai înzestrate păstrătoare și creatoare de folclor din Bucovina.. Repertoriul ei se compune din peste 50 de cântece, unele dintre ele foarte răspândite, cântându-se la radio, publicate în culegeri de specialitate, iar altele înregistrate, în 1956, și reproduse pe discuri Electrecord.

Zenovia ȚÂMPĂU

1920, Sadova – 2015, Pojorâta

Rapsod popular, fiica lui Ilie și Elisabeta Surpat, Zenovia Țâmpău a fost descoperită de Constantin Brăiloiu în anul 1935. Muzicologi și etnografi i-au înregistrat repertoriul pentru Arhiva Națională de Folclor. A fost prezentă în festivaluri folclorice unde a obținut numeroase premii valoroase. În anul 1978 a înregistrat un disc la ,,Electrecord” alături de sora sa, Maria Surpat.

Felicia CUCIUREAN

01.09.1946, Bilca

Copil fiind a îndrăgit cântecul popular, remarcându-se la serbările școlare și spectacolele organizate în Căminele Culturale unde, cânta singură, fără acompaniament. Talentul l-a moștenit de la mama sa, Elena, o horitoare cunoscută în sat și apreciată pentru talentul ei. Rapsodul Felicia Cuciurean, doinitoare fără pereche, se remarcă și prin priceperea ei de a crea versuri pentru melodiile tradiționale din vatra etnofolclorică Rădăuți dintre care amintim: ,,Crești pădure și te-ndeasă”, ,,Căsuța mi-i sub pădure”. Din anul 1970 este coordonatoarea Grupului folcloric ,,Altița” cunoscut ca ,,Babele de la Bilca”. Este o iubitoare de folclor și tradiție, îndemnând tinerii să păstreze doinele, cântecele și bocetele bucovinenilor. În anul 2013 a obținut titlul de Tezaur Uman Viu, acordat de Ministerul Culturii.

Alexandru BIDIREL

05.12.1918, Stupca, Suceava – 12.07.1985, Suceava

A provenit dintr-o familie de lăutari din sudul Bucovinei cu vechi tradiții muzicale, printre membrii acesteia numărându-se Ionică Bidirel-Nagâț și Vasile Bidirel (și ei mari nume ale artei muzicale interpretative), fiind conform declarațiilor sale, nepot al lăutarului Grigore Vindireu din Suceava

Este descoperit ca violonist de către Constantin Brăiloiu, la o vizită în Bucovina, în anul 1934, când înregistrează 25 de piese acompaniat la cobză de Ilie Bolea.

Lăutar profesionist, și-a lăsat amprenta asupra tezaurului folcloric bucovinean prin modalitățile sale de exprimare, perfect pliate pe zona sa folclorică în baza unei tehnici violonistice, susținute de o viziune individuală de mare valoare. Bidirel, zis și „ultimul lăutar al Bucovinei”, s-a impus astfel în domeniul tradițiilor violonistice populare, dezvoltând o manieră de interpretare inedită, apropiată de interpretarea cultă, fără însă a denatura creația populară. Performanțele sale individuale s-au dovedit importante pentru întreaga cultură autohtonă, Bidirel alăturându-se celor care au contribuit atât la exportarea tezaurului folcloric autohton, peste granițe, cât și celor care prin repertoriile lor, au mediat relația dintre muzica tradițională și cea clasică.

Anul 1974, când a întegistrat la ,,Electrecord alături de orchestra Ansamblului de Cântece și Dansuri „Ciprian Porumbescu” din Suceava( unde era solist și prim violonist) un LP cu 20 de melodii, poate fi considerat punctul culminant al carierei sale. 

A fost apreciat de către muzicienii și cercetătorii fenomenului muzical din arealul românesc, drept etalon al conduitei stilistice și artistice în ce privește interpretarea la vioară, a muzicii tradiționale bucovinene.

Discografie:

  • 25 de piese cântate la vioară alături de către cobzarul Ilie Bolea, înregistrate de către folcloristul Constantin Brăiloiu, 1934;
  • Ardelenească Bucovineană + Rusească Bucovineană, Orchestra Bucovineană ,,Alexandru Bidirel”, Electrecord, 1937; 
  • 5 piese înregistrate pentru Arhiva de Folclor a Societății Compozitorilor Români, 1938;
  • Corăbeasca en Roumanie – Musique de villages: Moldavie – Fundu Moldovei et Bucovina, Archives internationales de musique populaire; Musée d'ethnographie de Genève; (înregistrări de către Constantin Brăiloiu) ;
  • Înregistrări cu Orchestra de muzică populară a Radiodifuziunii, sub bacheta dirijorului Victor Predescu, 1956;
  • Alexandru Bidirel – Un virtuose du violin (LP, album), Seria:Trésors Folkloriques Roumains, Electrecord, 1974. 

Constantin SOFIAN

16.03.1945, Bilca – 16.09.2008, Suceava

Încă din perioada copilăriei, participa la şezători, obiceiuri de Anul Nou, hore, botezuri, nunţi şi înmormântări, fiind atras de folclorul muzical. La vârsta de 5 ani, o chemare interioară l-a determinat să-şi confencţioneze un fluier dintr-o creangă de soc la care a învăţat să cânte. Prin aceasta, dorea să-l imite pe Gheorghe Corfus, un bătrân pasionat de muzică de la care a învăţat să cânte la acest instrument. Sursa principală de îmbogăţire a repertoriului lui Constantin Sofian au constituit-o bogăţia folclorului muzical local, diversitatea obiceiurilor, precum şi a datinilor specifice. Avea un repertoriu bogat, original, o intepretare artistică personală, o multitudine de trăiri pe care doar satul cu spiritualitatea sa specifică o poate insufla. După absolvirea liceului, a înfiinţat un ansamblu artistic alcătuit din taraf, solişti vocali (Laura Lavric), solişti instrumentişti (Constantin Sofian-fluier, Doru Fărcaş-vioară) şi dansuri populare. După mai multe spectacole, acest ansamblu a devenit cunoscut şi apreciat pentru calitatea repertoriului şi interpretării. Primele înregistrări care au contribuit la afirmarea sa în domeniul artistic, au fost realizate în Studiourile Radiodifuziunii Române. Analizând materialele de la Rădăuţi, comisia de specialitate a aprobat şi programat în ianuarie 1968 imprimarea unui număr de opt piese interpretate la fluier şi tilincă cu orchestra Radiodifuziunii Române sub îndrumarea dirijorilor Radu Voinescu şi Victor Predescu.

Silvestru LUNGOCI

09.01.1939, Horodnic de Jos – 28.02.1993, Suceava

Pasiunea pentru muzica populară și pentru vechile instrumente muzicale i-a călăuzit pașii spre Ansamblul Artistic ,,Ciprian Porumbescu” din Suceava începând cu 1960, iar din anul 1961 a intrat prin concurs în orchestra ansamblului. Silvestru Lungoci a cântat la început din fluierul tipic al Bucovinei și ținuturilor din partea de miază-noapte a Moldovei, cel cu țeavă cilindrică, complet deschisă la ambele capete. In cadrul ansamblului, a învățat să cânte și din fluierul mare moldovenesc, interpretând doine, bocete, cântece tărăgănate și jocuri domoale. Rapsodul are marele merit de a fi reintrodus în Bucovina bătrânul fluier – cavalul – și cimpoiul, instrumente prezente în vestitele tarafuri de lăutari de altădată, folosindu-le cu pricepere în cadrul orchestrei din care făcea parte. In afară de instumentele mentionate, Silvestru Lungoci a fost interpret neîntrecut și la tilincă, ocarină și nai. Stapânește un bogat repertoriu muzical, cules în mare parte din zona folclorică a Horodnicului, îmbogățit cu melodiile auzite la petrecerile, jocurile și nunțile tărănești la care nu o dată a fost poftit să cânte: ,,Bătuta din Horodnic”, ,,Țărăneasca din Voitinel”, ,,Bătrâneasca”, ,,Fudula”, ,,Bătrâneasca din Braniște”, ,,Roata de la Volovăț”, ,,Huțulca din Sadău”, etc.

Mina PÂSLARU

01.06.1952 Ilva, Bistrița – Năsăud – 17.12.1995, Buzău

Mina Pâslaru a început să cânte de la 3 ani când, ieșea în curtea casei și se urca pe un scaun cântând cât era ziua de mare. Deși născută în Ilva, a crescut in Sadova la o mătușă unde, a avut șansa de a o cunoaște pe rapsodul popular Maria Surpat de la care a învățat și preluat un repertoriu autentic. Astfel, Mina creștea în valoare într-un an cât alții în zece, devenind una dintre cele mai reprezentative cântărețe pentru zona bucovinei. În repertoriul său întâlnim cântecul de leagăn, cântecul liric proipriu – zis(de dor, de dragoste, de muncă, cântecul satiric), cântecul de joc(hora mare, bătrâneasca, sârba săltată, țărăneasca)exprimând tinerețea, voiciunea, dorința de a trăi frumos. Doina de jale, din Bucovina, va avea în creația artistică a Minei Pâslaru profunde trăiri și ecouri de înaltă realizare artistică și emoțională, foarte greu de egalat de către o nouă voce care ar urma-o. A avut un simț nativ, ajutând-o să-și culeagă repertoriul pe care l-a șlefuit și l-a promovat la o înaltă valoare artistică. A colaborat cu orchestrele populare din Suceava, Botoșani, Neamț, Bacău, Iași, Roman, înregistrând de-a lungul carierei sale artistice șase discuri Electrecord. Mina Pâslaru s-a născut în Transilvania, a copilărit în Bucovina, și-a petrecut tinerețea in Moldova și și-a încheiat viața pământească în Muntenia. Din repertoriul Minei amintim: ,,Cucule ce cânți în plop”, ,, Soarele n-o răsăritu’”, ,,Frumos mai cântă mierla”, ,, Pe Valea Rarăului”, ,,Eu sunt fată din Suceava”, ,,C-așa jucau bătrânii”, ,, Hora Câmpulungului” etc., repertoriu reprezentativ pentru generația tinerilor interpreți din zilele noastre.

Gheorghe LUNGOCI

02.08.1935, Horodnic de Jos – 16.01.2015, Horodnic de Jos

A fost cel mai mare dintre cei patru frați, 3 băieți și o fată. Din cauza războiului nu a reușit să facă decât 6 clase, urmând mai târziu să termine școala. A învățat să cânte la vioară de la Maftei Juravle din Straja. Împreună cu fratele lui, Silvestru Lungoci, cântau la toate horele, petrecerile din sat, el din vioară și Silvestru din fluier. Are imprimări la Radio Iași, melodii culese din vatra satului ce se regăsesc pe CD-ul ,, Fiii satului”, acompaniamentul fiind asigurat de către orchestra Ansamblului Artistic ,,Ciprian Porumbescu” din Suceava. Dintre melodiile culese de către rapsod amintim:,, Bătrâneasca de la Huși”, ,, Hora lui moș Andrei”, ,,Huțulca din Brodina”, ,, Bătuta lui Bătălău”, ,,Pripoianca”, ,,Klazirul” – inspirație poloneză, ,,Păunașul”, ,,Strujanul”, etc. – melodii preluate de generația tânără.